Så skönt!

Det har verkligen varit helt underbart att få vara ledig i fem dagar och dessutom med strålande solsken hela tiden. Att sonen och jag dessutom fick tillbringa långhelgen på landet var nästan för bra för att vara sant. Han hade det lite tungt som vanligt de första omställningsdagarna så det var verkligen skönt att sedan ha några extradagar där ute. Min mellanbror med familj var där och barnen kan nu leka hur bra som helst ihop vilket jag tycker är riktigt roligt. Sonen visade sin största empatiska förmåga som tog familjen med häpnad. Han verkligen älskade sin lilla kusin, en liten tremånaders som är liten som en enmånaders. Han ville sitta med henne och så fort hon lät var han där och ville trösta, vilket han faktiskt lyckades med några gånger. Han körde vagnen och såg till att hon fick mat när hon var hungrig. Han var så otroligt fin och varsam med henne! Flera gånger kom han och frågade om inte jag hade en bebis i magen. Ledsen, men där får jag göra honom besviken. Här blir det inga fler barn.


Imorgon bär det av

Äntligen ska jag ut till landet några dagar och vara med sonen. Ja, det blir visst några andra där också. Halva min familj och så ett par vänner/kollegor med tillhörande barnaskara. Det blir kul, men shit vad det kommer bli trångt. Nu måste här packas. Avgång kl tio imorgon.

Sol

Haft en skön dag i parken med en vän och barn. Badat... nja, mer doppat fötterna i plaskdammen, men det är precis som det ska vara. Ätit glass. Avslutade dagen med grillning med vänner och C. Kvällssol. Jag är tacksam över vilka vänner jag har!

Varit rådgivare till min rådgivare :)

Bokat resa till sydligare breddgrader - önskar bara att det var min.

.

Tempusväxlar.

Virrigt?

Jag borde inte bry mig men gör det ändå.

Har tio sidor kvar. Vill inte läsa dem för då är det ju slut sen. Är faktiskt lite besviken på slutet, känns mest som utfyllnad. Fast vi får väl se om det hämtar upp sig.

Idag lyckades jag få rätsida på tidszonerna! OCH jag lyckades förklara det så J förstod. Kanske inte så märkvärdigt, men om man tänker på att jag var en levande död i förmiddags som talade i gåtor och fnittrade åt de mest triviala sakerna. Såg saker ingen annan la märke till och tyckte att det var hysteriskt roligt bara det att folk inte är uppmärksamma, så tycker jag faktiskt att det var en bedrift att jag lyckades förklara det som jag inte hade lyckats med när jag var relativt klar i den där saken som sitter på mina axlar.

Frisk?

Äter en medicin för tillfället som i längden kommer göra att jag lever längre och får en strålande hy - det ni! En liten hemlighet som nu inte är en hemlighet längre. Nåväl, det spännande med de här pillrena jag nu stoppar i mig är att det gör mig mer eller mindre inkapabel till att sova. Det är helt okej för mig, sova kan man alltid göra sen. Det som däremot stör mig lite är de absurda drömmar jag får till skänks när jag väl faller in i drömlandet.

Har aldrig, och kommer antagligen aldrig, att gilla Marilyn Manson som person. Men han fascinerar mig och är nog den enda man jag kan komma på idag som skrämmer mig lite. Så nu när hans självbiografi kom ut på pocket var jag bara tvungen att köpa den. And o'boy vilken resa den boken är! Ett psykologiskt experiment för vad min hjärna klarar av. Det finns en del saker i den boken som verkligen äcklar mig och fyller mig av avsky. Det ska mycket till för att få mig att känna så. Kanske är det inte så farligt, bara att han trycker på de rätta knapparna hos mig? Jag vet inte, men jag anar att denna bok kan ha något att göra med de absurda drömmar jag har. Drömmar som inkluderar vänner, familj och kollegor. Han vidgar åtminstone mina idag relativt breda acceptansgränser. Han ska ha cred för att han provocerar människor till att tänka efter, men ibland tror jag att han provocerar så pass att människor stänger av och reglar dörren - och då finns det inte längre en chans för dessa människor att tänka efter och då förlorar provokationen sitt syfte.

Nåväl, han har ett par listor av levnadsregler i sin bok "Den långa vägen ut ur helvetet". Om droger, otrohet och homosexualitet. Jag skriver under en hel del på dem. Speciellt en.

Nä, nu kanske huvudet ska få vila mot kudden. Jag undrar vad som kommer hända i drömmarnas land i dag?

Sweet dreams med Eurythmics var en av de första kassetbanden jag fick - passande nog har M.M gjort en cover på den som säkerligen bidrar till mina "sweet dreams".




En halvkass version, men den första jag kom att tänka på är inte helt rumsren.

Det här är egentligen en 80-tals låt med Pete Burns (Dead or Alive), men omgjord av M.M.




Motsägelsefullt - inte gilla M.M och sedan bjuda på två covers av honom? Ingen människa är svart eller vit. Vi bär alla på onda och goda sidor.

Perspektiv

Har idag blivit påmind om att ha lite perspektiv på tillvaron.


Jobba

Började jobba idag. Jag måste säga att jag verklgien, verkligen gillar att jobba där jag gör! Okej, i ärlighetens namn så är det inte det roligaste att städa och tvätta, men det är så marginellt i det stora hela. Resten överväger allt. Jag tycker det är spännande att gå till jobbet varje gång. Hoppas verkligen att man får känna så här länge! Nya utmaningar och spännande levnadsöden. Sen gillar jag kollegorna också. Hmm, ja det blir liksom grädden på den rykande koppen varm choklad som man avnjuter en kall vinterdag efter att ha varit ute och lekt i snön i flera timmar.

Imorgon ska sonen och jag åka till Skansen tänkte jag. När jag kom hem ikväll låg vi och pratade om morgondagen och kom fram till att Skansen är ett superställe. Kommunikationsmedel är en av de roligaste sakerna sonen vet och dit kan vi åka pendel, tunnelbana och båt. Djur är en annan underbar upplevelse. När jag berättade om brunbjörnarna lös det i ögonen och den följande frågan fick mitt hjärta att smälta om möjligt än mer; "Får jag pussa björnen mamma". Nja, jag tror faktiskt björnen kan bli lite arg då, den tycker nog mest om att pussa andra björnar. "Men han blir bara lite arg?"  Ja, bara lite, men det är ett staket emellan så det är lugnt och vi är två! Jag längtar tills imorgon! <3

Det blev...

... en riktigt bra kväll. Ett glas chamagne i baren innan vi slog oss ned med den vidunderliga utsikten som sällskap. Färska rödbetor med getostvårrulle med rödbetssirap. Vit sparris med rökt skinka från Rocklunda och sparrisvinaigrette. Stekt abborrefilé med syrliga vaxbönor, tomat- och dillgrädde, kokt färskpotatis. Stekt reninnanlår med färska rödbettor, lingonsky samt getost- och mandelpotatisstamp. Allt avslutades med Eriks dessertvin Beerenauslese tillsammans med ett rött te/ irish coffee.

Kvällen fortsatte sedan på Hilton där de nu inne på Eken har lyckats med konstverket att få till en myshörna i ett fönster. Man kan krypa upp på dynor och mysa ner sig bland massor med kuddar. En bricka med lite tilltugg och en flaska bubbel. En utsikt över regngrått Stockholm. Det var varmt och gott.

Promenad i regnet till en ny favorit - Morfar Ginko. Tjejen i baren gör gudomligt goda drinkar och en riktig Bloddy Mary. Trevlig entrevärd som gladeligen håller en sällskap. Övriga gäster var varma och röda.

Jag vill avsluta med kvällens citat som uttalades under pompa och ståt till middagen och fick mig att skratta:

Det är till din ära, men jag vill vara med och känna att det är skönt!

Smarrigt!

Dagen tillbringas med familjen i lekparken samt hemma undanplockandes ett aldrig sinande tvättberg. Fick ett badkar igår. Har lidit sedan vi flyttade och bara haft dusch. Nu har hela familjen badat på fm. Tänk vad lite som kan göra en glad!

Om några timmar kommer F hem och ska vara barnvakt åt lillebror. S och jag ska iväg och fira min examination på Gondolen. Där hade vi vår första riktiga dejt. Nu blir det middag och sen en liten chamagnerunda. Det vattnas redan i munnen! Frågan är bara vad jag ska hitta på för kläder. Kanske ska rota fram F's palestinasjal...

Eftersom inbäddning inte är aktiverad så får jag länka till den här gamla godingen som gör mig glad och sommarsugen.

Klart

Jag fick VG på min uppsats! Jag är så fånigt lycklig så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Kastade nästan upp sonen i taket av lycka när jag fick beskedet. Han skrattade och jag än mer! Så sjukt skönt att klara det. Våren har verkligen varit en prövning med två dödsfall i familjen, en flytt och en sambo som startar nytt företag med allt vad det innebär. Sen ska ju livet rulla på som vanligt också när man är småbarnsförälder. Men det gick, det gick!

Nu är jag klar socionom. Kan inte riktigt förstå det än. Och jag blev head-huntad för några dagar sedan. Det känns roligt och skoj, var ju tvungen att tacka nej just då eftersom jag redan har jobb för sommaren. Men vi skulle höras till hösten så skulle vi se hur det ser ut för dem och mig!

Är hemma med sonen idag och har det gott. Vi har varit på första tandläkarbesöket som gick strålande! Han gapade stort och hade jättefina tänder! Sen har vi varit i lekparken - läänge. Så underbart att få vara med honom. Nästa vecka börjar jag jobba, men två vardagar den veckan är jag ledig och således sonen också. Ska komma på vad vi ska hitta på då. Några förslag? Jag funderar på Skansen, postmuseet, järnvägsmuseet, Mulle Meck. Ja, man får väl se vad det är för väder helt enkelt!

Life is sweet!

Tillbaka...

... i skolan igen. Det är märkligt att komma till skolan en måndag och inse att man är en av ungefär tio elever. På dagen alltså. Det glesades snabbt ut och till slut var det bara J och jag. Fick ett snabbt besök av en annan klasskamrat också. Annars har det varit dött. Haft flera givande samtal idag. Spännande, berikande. Tacksam är jag för att ha fått en ny vän.

Förmiddagen gick åt till ett besök på arbetsförmedlingen. Nu är jag officiellt arbetslös trots stundade jobb imorgon och fortsatt nästa vecka. Tog 2 1/2 timma att få skriva in sig. Var lite less, men fick världens roligaste och trevligaste handläggare! Kändes som om det var evigheter sedan jag skrattade så mycket med en främmande person. Gillar det! Det är något speciellt att få skratta med någon man inte känner. Testa ska ni få se!

Jag inser att F påverkar mitt vokabulär och det är inte alltid helt positivt. Men rätt roligt när jag kommer på mig själv att jag är på väg att t.ex. säga att något är kefft.

Har precis läst färdigt en jättespännande uppsats om missbrukande mödrar. Väldigt givande. Kunskap jag förhoppningsvis kommer ha nytta av och dessutom sätter den igång massor av intressanta tankar. Jag skulle gilla att arbeta med metodutveckling och samarbetsfrågor när det gäller barn, psykiatri och missbruk. Kan det möjligtvis dyka upp en sådan tjänst i framtiden måntro?

EU-val

Jag väntar fortfarande på det slutgiltiga resultatet. Men jag vill bara kommentera en sak. Hur kan V undra över vad som gick fel? Det är bra att de kan analysera det här sedan som de säger att de ska göra. Jag tycker det är rätt självklart. Se vart det blev en stor ökning... Och inte allt för långt borta heller.

Här hemma har vi haft ett antal samtal och en hel del hetsiga diskussioner kring Piraterna som ikväll sjunger "Sjörövarfabbe" på valvakan. Jag är inte i det stora hela emot deras ståndpunk. Men det är just det - ståndpunkt. Inte ståndpunkter. De tar inte aktiv ställning i 98 % av parlamentets ärenden. Skrämmande, mycket, mycket skrämmande enligt mig.

Miljöpartiet gör stora framsteg och jag ger dem mitt fulla stöd i detta val. Vad annars kan jag göra?! Jo, faktiskt rätt mycket. Men just nu kan lilla jag göra min röst hörd och säga vilka jag anser kan göra en skillnad. Och det var inte dem jag hade hoppats på. Svikare kan jag nog ses som i vissas ögon, men det spelar faktiskt inte mig någon roll. Jorden är viktigast just nu! Utan den spelar inte någonting annat någon som helst roll. Försöka argumentera emot mig på den ni! Sen hittade jag dessutom en kvinna som jag verkligen tror kan höja sin röst i gubbarnas korridorer.

Dessutom är jag stolt över F idag som tog sin valsedel och (på eget initiativ) styrde benen till vallokalen. Jag är stolt över att hon är engagerad och verkligen försökt sätta sig in i partiernas olika valprogram. Igår gick hon runt och frågade alla   partier hon upplevde som intressanta när de stod och "raggade" röster som hon sa. Hon är just fyllda 18 ska jag tillägga och tycker vännerna, krogen och mobilen är det viktigaste i livet annars - precis som de flesta 18 åringar. Så ni kanske kan förstå min glädje i en tid då partierna tappar medlemmar.

Examen

En dunderfest. Skrattade åt Kalles Kablar. Drack bubbel i kopiösa mängder. Pratade en massa skit.

Uppsats

inlämnad i måndags och sedan dess har jag varit i koma med sonen. Här hemma tapetseras det om och igår flydde vi till föräldrarna. Lugnt och skönt liv. Köpte en ny skinnjacka igår, men blev sen osäker på storleken. Kanske ska byta idag. Är handlöst förälskad i den. Fånigt och materiellt, jag vet. Men det är lite skönt att släppa allt och hänge sig lite. Idag ska vi ut och leka. Ikväll ska jag fördjupa mig i datorspelandets identitetsskapande. Så.

RSS 2.0